Jantien van Tongerloo* werkt al jaren als verloskundige. Ze draait regelmatig extra overuren als collega’s ziek zijn. Ook afgelopen jaar was dat niet anders: door een tekort aan personeel maakte ze veel overuren om de zorg goed te laten verlopen. Deze overuren werden, in overleg met haar toenmalige teamleider, uitbetaald volgens de cao-regeling. Jantien vulde hiervoor een formulier in, dat door haar teamleider werd goedgekeurd. Vervolgens werd de uitbetaling uitgevoerd.
Tot haar schrik meldt haar nieuwe teamleider echter dat slechts een deel van overuren correct is verwerkt. De overige uren staan nog in het systeem als “te werken” uren. Volgens de teamleider zijn deze uren nooit daadwerkelijk gewerkt en zijn ze ten onrechte uitbetaald. De werkgever wil de uren daarom verrekenen. Jantien begrijpt er niets van en neemt contact op met FBZ Rechtshulp om te weten wat in deze situatie haar rechten en mogelijkheden zijn. Ze krijgt advies van arbeidsjurist Marlies Welschen, die haar situatie onderzoekt.
Wat zegt de wet?
Volgens arbeidsjurist Marlies Welschen mag een werkgever in principe te veel betaald salaris terugvorderen. “Dit heet ‘onverschuldigde betaling’. De wet bepaalt dat een werkgever onterecht betaalde bedragen mag verrekenen met een volgend salaris. “Maar er zijn uitzonderingen”, legt Welschen uit. “De rechter kijkt altijd naar wat redelijk en eerlijk is. Als een werknemer niet wist of kon weten dat er een fout is gemaakt, kan het onredelijk zijn de gevolgen ervan bij de werknemer neer te leggen.”
In het geval van Jantien lijkt dit volgens Welschen zo te zijn. “De fout is ontstaan door een ingewikkeld systeem dat zelfs de werkgever niet volledig begrijpt. Het is niet redelijk om jou als werknemer hiervoor verantwoordelijk te houden.”
Daarnaast verwijst Welschen naar de Cao UMC die op haar van toepassing is. “Daarin staat dat een werkgever alleen geld mag terugvorderen als voor de werknemer duidelijk is dat er een fout is gemaakt,” zegt ze. “Omdat deze fout lange tijd niet is opgemerkt, kun je stellen dat terugvordering in dit geval niet terecht is.”
Werkgever herstelt de fout
Op basis hiervan legt Jantien in een e-mail aan haar werkgever uit waarom de fout niet haar verantwoordelijkheid is. Ze verwijst naar de cao en de uitleg van arbeidsjurist Welschen. Na enige correspondentie erkent de werkgever dat de fout bij de administratie ligt. Hij bevestigt dat er geen correctie zal plaatsvinden van het al uitbetaalde loon.
Opgelucht ademhalen
Jantien is opgelucht dat de kwestie tot een goed einde is gebracht. Dankzij de ondersteuning van FBZ Rechtshulp voelde ze zich gesterkt in haar gesprekken met de werkgever. Nu het probleem is opgelost, kan ze zich weer richten op haar werk en opleiding.
Namen van cliënten in deze rubriek zijn fictief in verband met de privacy van de cliënt.
