skip to Main Content

Campagne #een10voordezorg

FNV Zorg & Welzijn, FBZ en CNV Zorg & Welzijn – de drie grootste vakbonden in de zorgsector – maken zich grote zorgen over de uitblijvende waardering voor zorgmedewerkers. Een structureel betere beloning is in hun ogen nodig om te voorkomen dat werknemers massaal de zorg verlaten. Deze zomer zijn ze de campagne #een10voordezorg gestart, om politiek Den Haag duidelijk te maken dat alle medewerkers in de zorg een 10 verdienen voor hun enorme inzet.

De drie vakbonden willen dat de politiek structureel extra geld vrijmaakt voor de arbeidsvoorwaarden van zorgmedewerkers. Ze denken dat er, bovenop het bestaande budget van werkgevers, zo’n 1,5 miljard euro nodig is voor betere salarissen en 750 miljoen voor het verlagen van de werkdruk/aanpakken van personeelstekorten. “Als andere sectoren met tientallen miljarden overeind worden gehouden, kunnen we de zorg – nota bene een vitale sector – niet in de kou laten staan”, zegt Rob Koster, cao-onderhandelaar bij FBZ.

Tijdens de COVID-19 crisis is massaal geapplaudisseerd voor medewerkers in de zorg, maar verder dan woorden gaat die waardering tot nu toe niet. Minister De Jonge heeft weliswaar een bonusregeling aangekondigd, maar daarmee zijn de werkdruk en personeelstekorten – die zich al voor de coronacrisis duidelijk manifesteerden – niet opgelost.

Vlogjes zorgmedewerkers

De bonden voeren campagne om te zorgen dat de waardering voor zorgmedewerkers wordt omgezet in structureel betere arbeidsvoorwaarden. In vlogjes, die worden gepubliceerd op YouTube-kanaal #een10voordezorg, vertellen zorgmedewerkers wat hun vak zo mooi maakt, maar ook waarom het steeds zwaarder wordt om dat vak uit te oefenen.

** PAGINA CONTENT **

×Close search
Zoeken